Gyldendal Logo

Utforskende matematikk i hver økt

Den nye utgaven av Multi inneholder mange oppgaver hvor elevene stimuleres til utforsking, kreativitet, samarbeid og diskusjon. Her får du tips til hvordan du kan bruke oppgavene til å få med deg klassen på utforsking!

  • Matematikk 1-7

I utformingen av Multi har forfatterne ønsket å tydeliggjøre for både lærer og elever at de møter ulike oppgavetyper med ulike krav. Derfor har spill, aktiviteter, utforskingsoppgaver og samtale­bilder fått hver sin utforming.

Samtalebilder er merket med en S
Samtalebilder er merket med en S
Utforskingsoppgaver er merket med en U
Utforskingsoppgaver er merket med en U
Spill har fått en oransje bakgrunn
Spill har fått en oransje bakgrunn
Aktiviteter er merket med en A
Aktiviteter er merket med en A

– Tidligere var mange spill, aktiviteter og varierte oppgaver plassert i Lærerens bok, mens elevbøkene inneholdt mer de tradisjonelle oppgavene. Vi legger nå opp til at utforsking, problem­løsning, kommunikasjon og samarbeid skal prege alle undervisningsøktene. Derfor har vi fordelt oppgaver og aktiviteter jevnt gjennom bøkene og i Multi Fagrom, sier forfatter Ann-Christin Arnås.

Hør Multi-forfatter Mona Røsseland forklare hvordan de ulike oppgavetypene henger sammen:

For Multi-forfatterne er akkurat dette med å jobbe jevnt og trutt et viktig poeng:

– For å si det på en annen måte, utforsking og problemløsning er ikke noe vi gjør på fredager eller til slutt i et kapittel, det er en holdning som preger undervisningen og elevenes arbeid så å si hele tiden, sier Ann-Christin.

Trykk på lærerikonet for å få lærerveiledning til oppgaven.
Trykk på lærerikonet for å få lærerveiledning til oppgaven.

Slik får du ­klassen med deg på utforsking

  • 1

    Bruk god tid

    Utforskingsoppgavene inneholder nytt stoff. Elevene bør jobbe med oppgavene uten hjelp fra det påfølgende stoffet i elevboka. Bruk god tid på å introdusere oppgavene og sikre deg at alle elevene har forstått hva som skal utforskes.

  • 2

    Samarbeid

    La elevene sitte i par eller små grupper for å diskutere ulike måter å løse oppgavene på. La de få komme med forslag til løsning(er) som de så presenterer for andre læringspar, eller for hele gruppen.

  • 3

    Ingen svar er feil

    Oppsummer ved å la elevene komme med ulike forslag på hvordan man kan tenke, og da er det ikke det riktige svaret som er viktig. Spør: «Er det noen som har løst oppgaven på en annen måte?»

Hold deg oppdatert på Skolestudio for grunnskolen

Meld deg opp på vårt nyhetsbrev for oppdateringer om våre læreverk, Skolestudio, undervisningsopplegg, tips og kursinvitasjoner.

Multi logo
Matematikk 1-7

Multi er et komplett læreverk i matematikk. Multi lar elevene utforske matematikken, øve på ferdigheter og du som lærer kan hele veien følge og vurdere elevens progresjon.

Gyldendal Logo

Kundeservice
Telefon: 22 03 42 01
E-post: support@gyldendal.no

Gyldendal Undervisning
Organisasjonsnummer: 946 163 899