Kildekritikk
For ikke å gå i fella må vi lære oss å se etter faresignalene for en dårlig kilde. Vår oppgave er å vurdere kildene slik at vi finner de beste kildene for å skaffe den mest verdifulle informasjonen om temaet vi vil lære mer om.
Det er fort gjort å bli lurt om du ikke er kritisk til opplysningene du møter i hverdagen din. Kan du virkelig stole på opplysningene som blir gitt til deg?
Hver dag møter du en strøm av informasjon, både på skolen og i fritiden. På skolen kommer strømmen av informasjon gjerne fra læreren din, internett, lærebøker eller digitale læremidler, artikler eller andre tekster, videosnutter og fra medelevene dine. På fritiden kommer det en strøm av informasjon og påvirkning fra folk du er sammen med, fra TV, aviser, sosiale medier, interessegrupper, bedrifter og så videre.
Her er et lite utvalg læringsressurser fra Skolestudio om temaet kildekritikk og falske nyheter:
For ikke å gå i fella må vi lære oss å se etter faresignalene for en dårlig kilde. Vår oppgave er å vurdere kildene slik at vi finner de beste kildene for å skaffe den mest verdifulle informasjonen om temaet vi vil lære mer om.
En del av det å tenke kritisk er å vurdere om påstander er troverdige. Det kalles kildekritikk. En kilde betyr i denne sammenhengen stedet vi henter informasjon fra.
Det kan være veldig lettvint å trykke på det første og beste som dukker opp etter et søk. Og det kan være enkelt å stole på at det som står der, er sant.
Når det er krig et sted, er det ofte vanskelig for andre å avgjøre hvem som har skylden for krigen, hvem som lider mest, og hvem som eventuelt trenger hjelp til å rette opp urettferdigheter.
Det kan være vanskelig å finne kilder du kan stole på, når du skal lære mer om vanskelige tema som konflikter, ekstremisme og terrorisme.
I dette oppdraget skal dere være journalister i en nyhetsredaksjon som samarbeider mot en deadline.