FNs verdenserklæring om menneskerettigheter er grunndokumentet i det internasjonale arbeidet for menneskerettigheter. Den består av 30 artikler, og gjelder for alle FNs medlemsland.
Historisk perpektiv
I Relevans Fagrom, samfunnsfag for ungdomstrinnet, finner du temaet Kamp for rettigheter. Her skal elevene få innsikt i og forståelse av på hvilke måter mennesker som levde for 300 år siden, hadde andre livsbetingelser enn oss, og derfor gjorde andre valg. Elevene skal også introduseres for begreper og forestillinger som ble til for mer enn 300 år siden, og som fortsatt er viktige i dag, som menneskerettigheter, folkesuverenitet, revolusjon og maktfordeling.
Alle mennesker er født frie og med samme menneskeverd og menneskerettigheter. De er utstyrt med fornuft og samvittighet og bør handle mot hverandre i brorskapets ånd.
Artikkel 1
Geografisk perspektiv
Temaet "Befolkningen i verden" lar elevene jobbe med menneskerettigheter fra et geografisk perspektiv. Å ha gode levekår er en sentral menneskerettighet. Befolkningen i verden gir elevene innsikt i hva levekår er, betydningen av å ha gode eller dårlige levekår, og hvordan vi kan måle levekårene i verden. Gjennom aktiviserende oppgaver og oppdrag får elevene jobbe med temaet menneskerettigheter fra flere perspektiver.
I utforskeroppdragene kan elevene jobbe ut fra et mer samfunnsvitenskapelig perspektiv. På denne måten får elevene trening i å se et tema fra forskjellige perspektiver, og sammenhengene mellom historien og nåtiden blir tydeligere.
Verktøykassa er Relevans’ metode- og oppslagsdel. Her finner elevene veiledning og tips til ulike metoder, fremgangsmåter og strategier som de vil trenge når de jobber med oppgaver og Relevans. I Verktøykassa finner elevene også veiledning til hvordan de skal jobbe med utforskende metode.
Enhver har krav på alle de rettigheter som er nevnt i denne erklæring, uten forskjell av noen art, f. eks. på grunn av rase, farge, kjønn, språk, religion, politisk eller annen oppfatning, nasjonal eller sosial opprinnelse, eiendom, fødsel eller annet forhold.
Artikkel 2
Enhver har rett til undervisning. Undervisningen skal være gratis, i det minste på de elementære og grunnleggende trinn. Elementær-undervisning skal være obligatorisk. Alle skal ha adgang til yrkesopplæring, og det skal være lik adgang for alle til høyere undervisning på grunnlag av kvalifikasjoner.
Artikkel 26