Gyldendal Logo

Kamp for rettigheter

Da FN ble opprettet, ble menneskerettigheter en av hovedoppgavene til organisasjonen. I Skolestudio kan elever på ungdomstrinnet jobbe med temaet menneskerettigheter på mange måter og i mange ulike fag.

  • Samfunnsfag 8-10
  • KRLE 8-10
  • Norsk 8-10
  • Engelsk 8-10

FNs verdenserklæring om menneskerettigheter er grunndokumentet i det internasjonale arbeidet for menneskerettigheter. Den består av 30 artikler, og gjelder for alle FNs medlemsland.

Historisk perpektiv

I Relevans Fagrom, samfunnsfag for ungdomstrinnet, finner du temaet Kamp for rettigheter. Her skal elevene få innsikt i og forståelse av på hvilke måter mennesker som levde for 300 år siden, hadde andre livsbetingelser enn oss, og derfor gjorde andre valg. Elevene skal også introduseres for begreper og forestillinger som ble til for mer enn 300 år siden, og som fortsatt er viktige i dag, som menneskerettigheter, folkesuverenitet, revolusjon og maktfordeling.

Alle mennesker er født frie og med samme menneskeverd og menneskerettigheter. De er utstyrt med fornuft og samvittighet og bør handle mot hverandre i brorskapets ånd.

Artikkel 1
FNs verdenserklæring om menneskerettigheter

Geografisk perspektiv

Temaet "Befolkningen i verden" lar elevene jobbe med menneskerettigheter fra et geografisk perspektiv. Å ha gode levekår er en sentral menneskerettighet. Befolkningen i verden gir elevene innsikt i hva levekår er, betydningen av å ha gode eller dårlige levekår, og hvordan vi kan måle levekårene i verden. Gjennom aktiviserende oppgaver og oppdrag får elevene jobbe med temaet menneskerettigheter fra flere perspektiver.

I utforskeroppdragene kan elevene jobbe ut fra et mer samfunnsvitenskapelig perspektiv. På denne måten får elevene trening i å se et tema fra forskjellige perspektiver, og sammenhengene mellom historien og nåtiden blir tydeligere.

Verktøykassa er Relevans’ metode- og oppslagsdel. Her finner elevene veiledning og tips til ulike metoder, fremgangsmåter og strategier som de vil trenge når de jobber med oppgaver og Relevans. I Verktøykassa finner elevene også veiledning til hvordan de skal jobbe med utforskende metode.

Enhver har krav på alle de rettigheter som er nevnt i denne erklæring, uten forskjell av noen art, f. eks. på grunn av rase, farge, kjønn, språk, religion, politisk eller annen oppfatning, nasjonal eller sosial opprinnelse, eiendom, fødsel eller annet forhold.

Artikkel 2
FNs verdenserklæring om menneskerettigheter

Enhver har rett til undervisning. Undervisningen skal være gratis, i det minste på de elementære og grunnleggende trinn. Elementær-undervisning skal være obligatorisk. Alle skal ha adgang til yrkesopplæring, og det skal være lik adgang for alle til høyere undervisning på grunnlag av kvalifikasjoner.

Artikkel 26
FNs verdenserklæring om menneskerettigheter

Relevans logo
Samfunnsfag 8-10

Relevans presenterer samfunnsfag som en helhet. Elevene jobber utforskende fra første stund. Slik blir faget relevant for elevenes liv – og for deres framtid.

Horisonter logo
KRLE 8-10

Horisonter legger til rette for felles undring, refleksjon og diskusjon i klasserommet. Læreverket er pluralistisk orientert og tar religions- og livssynsmangfoldet i samfunnet vårt på alvor.

Kontekst logo
Norsk 8-10

Kontekst gir oversikt og sammenheng i norskfaget. Et mangfold av tekster og utforskende aktiviteter ruster elevene til å bli kreative og engasjerte språkbrukere.

Enter logo
Engelsk 8-10

I Enter møter elevene tverrfaglige temaer gjennom et rikt tekstutvalg, aktuell ungdomslitteratur og et stort utvalg varierte oppgaver.

Gyldendal Logo

Kundeservice
Telefon: 22 03 42 01
E-post: support@gyldendal.no

Gyldendal Undervisning
Organisasjonsnummer: 946 163 899