Gyldendal Logo

Oppdrag: Lesekondis – tren hjertet og hjernen

Dette oppdraget tar mål av seg å motivere til lesing av romaner og til å øke lesekondisen, utholdenheten på inspirerende og lettfattelig vis, med varierte oppgaver.

  • Norsk 8-10

I oppdraget «Lesekondis» i Kontekst er målet å øke utholdenheten i å lese lengre fortellinger uansett hvor god kondis elevene har fra før. Målet er at alle elevene kan få gode leseopplevelser og leve seg inn i et fiktivt univers. Dette krever en relativt god evne til å konsentrere seg over tid – god lesekondisjon. Oppdraget går ut på å trene opp utholdenheten i små nok skritt til at alle opplever mestring underveis.

Oppdraget krever ingen forkunnskaper i norskfaget og egner seg for alle trinn på ungdomsskolen. Lengre fiksjonsfortellinger, i form av romaner, er utgangspunktet, men det er selvfølgelig også mulig å velge sakprosabøker. Leseglede er viktigst.

Her er et utdrag av oppdraget:

  • Oppvarming

    Hvorfor trene «lesemuskelen»?

    Tenkeskriv i tre minutter, og del tankene før dere reflekterer over:

    • Når kan det være fint å grave seg ned i ei bok?
    • Hvilke fordeler kan det ha å like å lese eller ha en god lesekondis?
    • Hvordan kan dere trene lesekondisen, og når kan dere gjøre det?

    Oppsummer og del i fellesskap

  • Trinn 1

    Finn ei god bok og legg en plan!

    Først skal du lage en treningsplan som du skal diskutere med treningspartneren din. Velg noe du tror kan være interessant å lese om, da er det lettere å trene leseutholdenheten. Kanskje kan du utfordre seg selv og finne ei bok som gjør at du må strekke deg litt? I treningsperioden er det smart med jevnlige leseøkter, helst hver dag. Målet kan for eksempel være å komme opp i minst 15 minutter sammenhengende lesing. Sett dine egne mål ut fra hvor lenge du kan lese uten å miste oppmerksomheten.

  • Trinn 2

    Følg treningsplanen!

    Loggfør leseøktene og noter antall økter og hvor lenge de varer. Snakk med din treningspartner underveis, og juster planen om nødvendig. Denne etappen kommer du tilbake til gjennom hele oppdraget.

  • Trinn 3

    Sirkeltrening (gjentas flere ganger)

    I sirkeltreningen får dere innblikk i hverandres bøker. Forbered deg til alle stasjonene. Du skal både gi noen glimt fra universet i romanen og lytte og stille spørsmål til de andre. Trenger du hjelp til forberedelsen? Bruk treningspartneren eller din personlige trener. Gjennomfør sirkeltreningen i grupper, og bytt stasjon etter signal fra hovedtreneren (læreren).

  • Trinn 4

    Bøy og tøy innholdet!

    Bruk romanen som inspirasjon til små tekster i ulike sjangrer. Skriv først selv og arbeid deretter sammen. Bruk treningspartneren eller din personlige trener og hjelp hverandre slik at tekstene blir så gode som mulig.

  • Trinn 5

    Intervjuet eller bokdaten

    Se for dere hvordan det er å være hovedpersonen i romanen dere har lest. I bokdaten skal to hovedpersoner bli kjent med hverandre og snakke sammen om hvordan livet er. Etter «daten» lager dere en profiltekst av hovedpersonen.

Se hele oppdraget

I Kontekst Fagrom i Skolestudio finner du flere tips til treningsplan, stasjoner og forslag til sjangre, i tillegg til lærerveiledning og lenker til videre arbeid.

Se mer innhold fra Kontekst i Skolestudio:

Prøv Skolestudio

Skolestudio er Gyldendals digitale læringsmiljø for Kunnskapsløftet 2020. Læringsmiljøet har rikt innhold og fleksibel funksjonalitet som sikrer god læring fra første til siste skoleår.

Kontekst logo
Norsk 8-10

Kontekst gir oversikt og sammenheng i norskfaget. Et mangfold av tekster og utforskende aktiviteter ruster elevene til å bli kreative og engasjerte språkbrukere.

Gyldendal Logo

Kundeservice
Telefon: 22 03 42 01
E-post: support@gyldendal.no

Gyldendal Undervisning
Organisasjonsnummer: 946 163 899